Od początku dwudziestego pierwszego wieku w Polsce udział sieci wielkopowierzchniowych w handlu ogółem umacnia się i narasta. Małe sklepy wydaja się być tutaj schodzące zupełnie w niszę, większość ludzi bowiem robi zakupy w wielkich sklepach. Jednak super i hiper marketom przybyła ostatnio konkurencja handlowa w postaci rosnącego również handlu w internecie. Tym niemniej handel w dużych sklepach, najczęściej sieciowych, trzyma się doskonale. Każdy z tych sposobów handlu, przez internet i w sklepach wielkopowierzchniowych ma bowiem swoja specyfikę i specjalizację. Sklepy internetowe skupiają się na: książkach, wydawnictwach, elektronice, AGD, RTV, kosmetykach, odzieży. Wielkie sklepy natomiast są bezkonkurencyjne w handlu artykułami spożywczymi, narzędziami, ogrodnictwem. Oczywiście są duże sklepy bezpośrednio konkurujące np. w elektronice, AGD i RTV, ale główną siłę przebicia mają supermarkety i hipermarkety spożywcze. Siła handlu sieci handlowych w wielkich sklepach bierze się z tego że dystrybucja prowadzona tym sposobem jest, w przeliczeniu na jednostkę towaru, najtańsza. W rezultacie w supermarkecie mamy najniższe na rynku ceny artykułów o małej wartości, w tym prawie całej spożywki.



Najniższe ceny to główna zaleta przyciągająca klientów do supermarketów i hipermarketów. Na drugim planie w utrzymaniu popularności wielkich sklepów plasuje się marketing wraz z reklamą tej branży. Wielkie sicie handlu wielkopowierzchniowego prowadzą specjalną politykę marketingową, osią tej polityki są okresowo wydawane i dostarczane do potencjalnego klienta; ulotki, gazetki promocyjne. Prawie wszystkie sieci posługują się tą techniką z indywidualną specyfiką danej sieci. Gazetki – ulotki wydają między innymi: Tesco, Lidl, Netto, Kaufland, Polomarket, Intermarche, Billa, Carrefour, Geant, Real, Lewiatan, Chata Polska, Princes market, Leclerc.



Wymienione sieci prowadzą sklepy spożywcze często przy okazji prowadzące sprzedaż artykułów z innych branż jak: papiernicza, AGD, odzież, kosmetyki itp. Promocyjne gazetki koncentrują się na specjalnej czasowej ofercie wybranych produktów po bardzo atrakcyjnych cenach. Nie ulega wątpliwości, że dokonując zakupów z ulotką czy gazetką promocyjną w ręku można zrobić bardzo korzystne interesy. Dokonać sporych zakupów nie wydając na ten cel przesadnie dużej kwoty pieniędzy. Pewną specyfiką wykazuje się bardzo popularna siec handlowa Biedronka. Biedronka prowadzi politykę stałych cen, które starają się być zawsze konkurencyjne. Jednakże polityka taka jest związana z pewnym ograniczeniem asortymentu oferowanych towarów, co powoduje likwidacje zjawiska nowości. Biedronka niczym nas nie zaskakuje.

Większość sieci supermarketów i hipermarketów stara się prowadzić politykę marketingową w oparciu o wyższą jakość, wyróżnienie swojej oferty towarów, nie tylko cenę. Aby być na bieżąco z ofertami wielkich sieci i wyłuskać z nich propozycje najkorzystniejsze warto robić okresowe przeglądy gazetek promocyjnych. Dobrym miejscem do przeprowadzenia takiego przeglądu jest internet gdzie możemy wyszukać aktualne gazetki promocyjne wielu sieci supermarketów i hipermarketów. Wydaje się że handel wielkich sklepów jeszcze przez wiele wiele lat nie ulegnie osłabieniu, być może z czasem ulegnie on pewnej ewolucji, przemianie. W każdym razie handel wielkich sieci wydaje się nie być zagrożonym nawet ze strony handlu internetowego.

Marcin Kowalski – moderator serwisu