Dziś konsument / kontrahent spotyka się z różnorodnością marketingowych działań korporacji, które podejmują znaczne wysiłki żeby sprzedać swój produkt bądź usługę. Kolokwialnie mówiąc sprzedaż służy do produkowania i realizacji podstawowych elementów takich jak cena, produkt, promocja i reklama , a dodatkowo metodę dystrybucji.

Dzisiejszy konsument / klient spotyka się z różnorodnością marketingowych działań firm/działalności jednoosobowych/przedsiębiorstw, które podejmują znaczne wysiłki by sprzedać swój produkt bądź usługę. Kolokwialnie mówiąc marketing służy do projektowania i realizacji kluczowych elementów takich jak cena, produkt, promocja i reklama , a ponadto metodę sprzedaży.

W artykule tym zajmiemy się ogólnym spojrzeniem na wzmacnianie dystrybucji przez organizowanie konkursów z nagrodami. Firma organizująca konkurs musi głównie skoncentrować indywidualne wysiłki wokół dwóch wymienionych wyżej elementów marketingu – promocji i dystrybucji danego produktu lub usługi. W sytuacji konkursów ani cena ani produkt nie są tymi czynnikami, które podlegają przeróbek. Zupełnie inaczej niż w sytuacji promocji (przeważnie obniżki kosztów) towary oferowane poprzez konkursy utrzymują ten sam poziom cen, który obowiązywał przed konkursem. Bardzo podobnie rzecz się ma w wypadku wytwarzania produktu – celem konkursu jest zwiększenie zainteresowania klientów określonym standardowym produktem, który nie jest indywidualnie modyfikowany na życzenie klienta, co można zauważyć w przypadku promocji samochodów lub mebli. Również organizator konkursu musi zadbać o odpowiednią nagrodę w konkursie reklamę produktu i kampanię promocyjną na konkretny konkurs, jak również dystrybucję, chociaż dystrybucja w bardzo wielu sytuacjach nie zmienia własnego charakteru, gdyż produkt oferowany jest w tych samych co dotychczas placówkach dystrybucji detalicznej bądź usługowych.

W artykule tym nie będziemy omawiać ani specyfiki czy również cech dobrego konkursu, ani ilości i rodzaju nagród, mimo że są to najbardziej kluczowe zachęty. Skupimy się tu przede wszystkim na zasadniczym celu marketingowym i sposobie promocji. W tym miejscu warto pokrótce zastanowić się nad misją organizacji konkursów, a w szczególności jakie dochody gotówki z konkursu osiąga kontrahent / konsument a jakie organizator. Jak wspomniano w pierwszym słowie wcześniejszego akapitu, podstawowym misją konkursu jest wzmacnianie sprzedaży i temu celowi podporządkowana musi być kampania informacyjna. Konkursy są efektywnym instrumentem promocji dystrybucji i nastawione są przede wszystkim na doraźny wzrost sprzedaży danego produktu lub usługi, jednakże wiele konkursów okazało się tak skutecznych, iż specjaliści marketingu postanowili organizować coroczne (lub częstsze) edycje, z pewnymi innowacjami bez wątpienia. Misją konkursu jest nie tylko doraźny wzrost sprzedaży, ale także zwrócenie uwagi potencjalnych nabywców na korporację, gdyż wręcz jeżeli już nie bierzemy udziale w określonym konkursie, to ze stuprocentową pewnością zwracamy znacznie większą uwagę na produkt, niż w wypadku standardowej i najczęściej już oklepanej formy reklamy. A dodatkowo, czas realizacji konkursu wraz z częstotliwością losowania nagród jest również bardzo istotny, ponieważ wiele osób podejmuje więcej prób polowania na indywidualne szczęście w losowaniu nagród. Z perspektywy dochody konsumenta, te wydają się niezbite – nagrody w różnej postaci – od gadżetów, przez samochody, aż po mieszkania i domy. Konkursy stanowią dla nas częstokroć realizację swojego hobby i zainteresowań i przy okazji możemy wygrać nagrody, np. konkursy historyczne, plastyczne albo fotograficzne.

Na koniec kilka słów o efektywnej kampanii informacyjnej. Konsument / klient nie dowie się o organizowanym konkursie, jeżeli już nie zostanie on odpowiednio nagłośniony. Z perspektywy zasięgu informacyjnego najlepsza niewątpliwie wydaje się telewizja, jednakże tylko nieliczne korporacji są w stanie przeznaczyć tak ogromny budżet na kampanię medialną. Innym rozstrzygnięciem są reklama prasowa i radiowa, chociaż te rozwiązania wydają się nieopłacalne dla organizatora, z uwagi na ich chwilowość i wysokie koszty. Ze 100% pewnością informację o konkursie można opublikować na własnej stronie www, jednak o konkursie dowiedzą się wyłącznie Kobiety i mężczyźni, którzy odwiedzają naszą stronę. W dobie rozwiniętego Internetu do dyspozycji organizatora konkursu są też inne serwisy i portale internetowe WWW o wysokiej statystyce odwiedzin, a już wyjątkowo tematyczne serwisy z konkursami, przykładowo. http://www.konkursy24h.pl , gdzie organizator konkursu ma możliwość wstawić swoją reklamę na czas jednego określonego konkursu, niemniej jednak również wykupić abonament roczny i dodawać inne prywatne konkursy bez dodatkowych opłat.

Konkursy w jednym miejscu – http://www.konkursy24h.pl