Jak dużo książek kupujemy? Według badań Nielsena w ubiegłym roku w Polsce sprzedano około 100 milionów egzemplarzy książek, a klienci wydali na książki łącznie około 2,1 mld zł. Oznacza to, że ci nabywcy książek kupują średnio od pięciu do sześciu książek rocznie. Dlaczego ludzie kupują książki? Istnieją cztery główne powody, dla których kupujemy dowolny produkt, w tym książki, dlaczego tak się dzieje?

1. Czytelnik zna autora

Znamy ludzi na wielu różnych płaszczyznach. Niektórych znamy osobiście, inne osoby znamy z obserwowania ich w mediach społecznościowych , jeszcze inne to influencerzy lub znane osobistości, z których opinią się liczymy. To samo dotyczy autorów. Powodem numer jeden, dla którego czytelnicy kupują książki, jest to, że znają autora. Nie zawsze oznacza to, że czytelnik jest osobistym przyjacielem autora. Czytelnik może znać autora, ponieważ:

  • Poznał autora na spotkaniu autorskim.
  • Przeczytał inne jego książki.
  • Słyszał wywiad z autorem w telewizji, audycji radiowej lub podkaście.
  • Przeczytał wywiad lub artykuł autora na blogu lub innej publikacji.
  • Autor jest influencerem, którego słuchają, oglądają lub śledzą czytelnicy.

2. Książka polecana przez kogoś, komu ufa czytelnik

Drugim najważniejszym czynnikiem wpływającym na decyzje o zakupie książek są rekomendacje. Kiedy przyjaciel lub członek rodziny poleca książkę, ludzie to zauważają. Jednak książki mogą być polecane przez zaufane źródła na kilka sposobów:

  • Od wpływowego czytelnika (blogera, lidera myśli, pastora itp.).
  • Przez zaufaną publikację, taką jak publikacja z recenzjami książek lub witryna internetowa.
  • Dzięki opiniom społecznym innych konsumentów, którzy publikują pozytywne recenzje online.

3. Spełnia potrzebę

Kupujemy artykuły spożywcze, żeby się nakarmić, odzież do noszenia i meble do zabudowy wnętrz. Dlaczego decydujemy się na kupowanie tego, co kupujemy w każdej z tych kategorii, jest generalnie osobistymi preferencjami, ale faktem jest, że kupujemy rzeczy, aby zaspokoić potrzeby.

Książki nie różnią się tutaj niczym szczególnym. Ludzie kupują książki, aby zaspokoić swoją życiową potrzebę. Ta potrzeba zwykle dotyczy rozrywki (książki beletrystyczne i biograficzne/pamiętniki) lub nauczenia się czegoś (książki z literatury faktu). Może być tak, że dana osoba chce schudnąć, poprawić związek lub nauczyć się nowej umiejętności. Książki zapewniają zarówno rozrywkę, jak i edukację.

4. Możemy ofiarować w prezencie

Dawanie prezentów to powszechna praktyka. Dajemy prezenty na wszystkich ważnych wydarzeniach i uroczystościach, a książki są wspaniałymi prezentami. W rzeczywistości ludzie kupują książki, a wiele z nich, aby ofiarować komuś na prezenty.  25% książek jest kupowanych jako prezenty, a 43% książek kupowanych jako prezenty są przeznaczone dla dzieci w wieku poniżej 12 lat.

Książki na każdą okazję – przewodnik po prezentach

Zrozumienie, dlaczego ludzie kupują książki, może wpłynąć na różne praktyki marketingowe. Ludzie podejmują decyzje zakupowe oparte zarówno na impulsach emocjonalnych, jak i logicznych faktach. Wysiłki w zakresie marketingu książek powinny przemawiać zarówno do emocji, jak i logiki.

Zajrzyj do księgarki internetowej – https://tylkorelaks.pl/47-ksiazki